Martin Pova: „Baseball svou základnu fanoušků neztrácí!“

martin Pova baseball data rozhovor livesport

Dnes se konečně vrátíme k sérii rozhovorů se zajímavými hosty. Ke zpovědi tentokrát dorazil Martin Pova ze společnosti Livesport. Mluvili jsme o datech, o tom jak fungují aplikace s aktuálními výsledky a spoustě dalších věcí.

Nutno podotknout, že tento rozhovor vznikal již na počátku března. To bylo ještě před vypuknutím aktuální krize, která ve světě sportu pořádně zamíchala kartami. I přesto, že v některých ohledech mohou určité odpovědi působit jako z jiné doby, ponechávám rozhovor v plném znění.

Martin Pova (34) sám sebe uvedl jako ženatého muže. Má dvě úžasné děti a je vášnivým milovníkem sportu a dat. Ve společnosti Livesport působí na pozici Research specialisty. Miluje statistiky a rád vymýšlí rozšíření pro všechny sportovní fanoušky, sleduje konkurenční projekty a možnosti na nových trzích. Ve volném čase zlepšuje sportovní data databáze Livesportu a užívá si sportovní přenosy.

 

 

První otázka bude, Martine, hned na tělo. Co ty a baseball?

Přiznám se na rovinu, že baseball jsem objevil až v pozdějším věku. A to jsem vyzkoušel a viděl sportů opravdu mnoho. Možná to bylo i tím, že v mém okolí nebyl žádný klub a v TV bylo jen velmi málo záběrů ze zahraničí.

 

Nejsi tedy trochu překvapený, že jsi nyní u rozhovoru pro baseballový web?

Musím přiznat, že kdybych si mohl jako malý kluk, a možná že i vlastně nyní v současnosti, představit, pro koho dělám rozhovor, tak baseball by mě rozhodně nenapadl. I když by měl v představách rozhodně větší šanci než třeba takový kriket, surfing nebo kulturistika.

 

Tak to jsme na tom ještě vlastně dobře. Díky. Já si myslím, že sem rozhovor s tebou ale patří. Vím o tobě, že máš poměrně zajímavou práci…

Je to tak. Pracuji pro společnost Livesport, která fanouškům přináší sportovní výsledky – a nejen je – z celé škály sportů. Působím tam v oddělení Research, které má na starost sledování současných i nových sportů, potencionálních dalších trhů a trendů ve sportovní oblasti. Mým úkolem je vybírat to podstatné a doporučit tato vylepšení do současného produktu. Cílem je, aby i právě baseballový fanda u nás našel to, co považuje za důležité.

 

Martin Pova baseball
Martin Pova a baseball. (zdroj: archiv Martina Povy)

 

 

„Data jsou novodobé zlato“

 

A to je právě ono. Data! Už při tvém představení jsi zmínil, že jsi milovník sportu a dat. Tohle propojení je v posledních letech na vzestupu, že?

Na celém světě vzniká celá řada specializovaných firem zaměřených právě na sportovní analytiku. Dneska už se málokteré profesionální týmy rozhodují spontánně, vše je přesně změřeno. Každoročně se ohledně dat pořádají obrovské sportovní konference a prakticky už neexistuje oblast, která by data ignorovala. Tím, jak se zařízení čím dál zmenšují, můžeme měřit prakticky všechno. Rychlost hráče na hřišti, kde se pohyboval, kudy letěl nadhoz, jak rychle hráč zasmečoval atd. Na OH 2020 v Tokiu měla být grafika v reálném čase schopná vizualizovat data o sportovcích tak, jako nikdy předtím. Každý rok se posouváme dál. Data prostě podporují rozhodnutí – a to nejen ve sportu, samozřejmě. Ne nadarmo se říká, že data jsou novodobé zlato.

 

Co tě na datech ze sportu vlastně nejvíc fascinuje?

Je tam mnoho zajímavých oblastí. To, jak se například dá datově popsat situace na hřišti. Nad tím stavět model, vyhodnotit pravděpodobnost vstřelené branky z každého místa na hřišti atd. Například v basketbale to pak rozhoduje připravené útočné akce proti soupeři, brankáři ve fotbale si zase na základě dat mohou určit procentuální pravděpodobnost toho, kam bude protihráč mířit svůj pokutový kop. Ano, pořád je to jen statistika, ale člověk může jít tomu štěstíčku naproti kvalitní přípravou. Data například krásně dokáží vizualizovat trendy, které se dějí v dlouhém časovém horizontu, a člověk žijící aktuální přítomností si jich nemusí vůbec všimnout.

Já jsem prakticky celý život ponořený do databází a čísel. Vždy jsem měl rád čísla, sledoval jsem, komu se daří na kterého soupeře. I na vysoké škole jsem si vybral zaměření na informační technologie a poté jsem více než 8 let pracoval v oblasti datových skladů a databází. Takže u mě možná jde o posedlost daty jako takovými, jen nyní spojenými se sportem.

 

V MLB zavedli v roce 2015 systém StatCast, který měří prakticky veškerý pohyb na hřišti, dokáže změřit třeba i rychlost rotace míče. Nemohou ta data ale být někdy zavádějící?

Co je na datech důležité, je kontext. Data sama o sobě mohou něco prozradit, ale většinou je to ve spojitosti s jiným ukazatelem. Takže například může být nadhazovač, který neskutečně rychle hází a ve statistice bude v ligovém Top 10. Ale pak je potřeba podívat se i na jinou statistiku, třeba na ERA a jiná čísla. Nejsem odborník na baseballové statistiky, které jsou tak neskutečně obsáhlé, až mě to zaskočilo, ale chtěl jsem to uvést v kontextu, jak to vnímám já.

Jiný příklad. Pokud vím, že protihráč v ping-pongu má slabý backhend, tak jen to, že mu tam budu hrát, nemusí nutně znamenat výhru. Souvisí s tím celá řada dalších faktorů, spin míče, rychlost, umístění atd.

Při velkém množství dat může navíc nastat to, že jsme jimi přehlceni a nevíme, která jsou podstatná a která ne. Což se děje, v byznysu určitě. A pak lidé začnou jednat srdcem a rozhodují se na základě pocitů.

 

Co říkáš na situace, kdy se v zákulisí týmů vede datová válka analytických týmů a někdo pak klíčový zápas rozhodne něčím neočekávaným?

Přiznám se, že se mi to líbí. V první řadě se na zápas dívám jako sportovní fanoušek. Jedno, který sport. Překvapivé věci jsou ty, které utkví v paměti. Druhý pohled, pokud za tím je, ten datový, je pak takový wow efekt, který celou situaci zpětně posadí ještě o level výše.

Jsem tělem i duší sportovec a mým heslem je, že člověk by měl pro výhru udělat ne 100, ale 1000 procent. V rámci fair play, samozřejmě. A pokud tomu data pomohou, tak proč ne. Videoanalýza soupeře, kvalitní příprava, to je sport dnešní doby. Každý větší tým má dneska svůj datový tým.

Líbí se mi například, že už během tréninkové jednotky dokáží data vyhodnotit potenciální zranění hráčů – tady data předejdou například mnohaměsíčnímu zranění a zachrání hráči zdraví. Měření srdečního tepu atd. Úžasná věc. Ale to jsem odbočil. „Válka“ analytických týmů je za mě v pořádku.

 

V MLB se v posledních letech dostávají na lavičky týmů mladí manažeři. Staří to trochu hůře nesou. Důvodem je, že v MLB frčí datová analýza a majitelé chtějí, aby jejich manažer analýzám rozuměl a ideálně z nich uměl vyfiltrovat to podstatné. Je to podle tebe správné, nebo může jít o slepou vývojovou větev?

Těžko říct. Chápu, že mladší manažeři vyrůstají v úplně jiných podmínkách než jejich předchůdci. Myslím si, že každý trenér/manažer/vedoucí týmu ví, která data je možné sbírat a co znamenají.

Pokud má k sobě takový člověk kvalitní tým, který dokáže mluvit jeho jazykem a na společné jazykově-datové úrovni si vše předat, pak by neměl být problém.

Když si to vezmu pohledem pracovním, tak málokterý CEO si udělá databázový dotaz, zafiltruje si analytickou kostku, pohraje s nastavením reportu. Tito lidé potřebují mít vše připravené. Vědí, co chtějí, a je na datovém týmu, aby jim to zprostředkoval co nejjednodušeji.

Takže za mě je ideální sportovní model manažer plus člověk, který se stará o data a dokáže je dobře interpretovat svému šéfovi. Jako bonus by to měl být člověk proaktivní a sám by měl hledat v datech souvislosti, kterých by si vedení nemuselo všimnout. To je poslání správného člověka v bussiness inteligence. Podpořit rozhodování společnosti nebo sportovního týmu. Když toto funguje, může být u kormidla stařík i mladík. (smích).

 

 

Co přinášejí data fanouškům?

 

Dobře. Víme, co data znamenají pro týmy. Co ale fanoušek? Vydělává na nich?

Data dokáží fanouškovi přinést zajímavé informace již během sledování sportovního utkání. Běžně by viděl jen nadhoz a například to, jak pálkař minul. Díky datům vidí trajektorii, rychlost, rotaci a tak dále.

Komentátorům během zápasu systémy sypou tucet zajímavostí, které mohou zmínit. Statistické záležitosti, které by nedali dohromady, ani kdyby trávili roky v archivech.

Pro sázkaře jsou pak data také důležitá, protože podporují jejich rozhodnutí pro vsazení na danou příležitost. A je jich tolik, že si tam každý najde to své číslo, které bude sledovat. Takže data nás vlastně obohacují o celkový zážitek.

 

A tady asi přichází prostor pro portály jako je třeba Livesport, že?

Dá se to tak říct. Pokud budu ultra fanoušek některého sportu, budou mi některá data rozhodně na Livesportu prozatím ještě chybět. Když ale nechci jít do hloubky a znát například každou play-by-play, tak je to určitě ideální služba.

Ještě více se to hodí v případě, že je člověk multisportovní, tedy že fandí například Pardubicím v hokeji, Plíškové v tenise, rád se koukne, jak hraje Messi v Barceloně, a kdyby se běžel nějaký ten biatlon, tak o to také nechce přijít. Livesport usnadní práci a čas.

 

Máš rád výzvy?

Přijde mi, že čím jsem starší, tím je mám radši. Žijeme jen jednou. Samozřejmě to musí dávat smysl. Ale dříve jsem byl rád uzavřený ve své komfortní zóně. Za poslední rok jsem z ní vystoupil tolikrát, že se až sám sobě musím divit.

 

Tak dáme jednu výzvu, jo?

Sem s ní.

 

Máš 200 znaků na to, abys mi vysvětlil, jak je možné, že když Harper ve Philadelphii odpálí homerun, tak to do pár vteřin mám na displeji mobilu. To mi hlava nebere.

U baseballu to funguje tak, že prakticky okamžitě, jak se tato věc dostane do oficiálního systému, což je díky datům hned, my tuto informaci přebíráme a posíláme do všech aktivních mobilních zařízení.

Přesně 200 znaků.

 

Jsi dobrý. Oficiální systém je co?

Uvedu to na příkladu. Český florbal má systém FIS, kam se okamžitě po vstřelení gólu zapíše změna stavu. My ten zdroj sledujeme, a jakmile je tam zaznamenaná aktualizace, objeví se následně rychle i u nás. Většina lig a sportů má tyto své oficiální kanály, kde live informují o změnách skóre. Takže u MLB to bude přímo z mlb.com a zápasový box score, tuším.

Mnohdy upozorňujeme fanoušky ještě předtím, než konkrétní situaci uvidí v televizi. To způsobují opožděné streamy od kabelových televizí, například.

 

Aha, takže když se u vás objeví mylný průběžný výsledek, je to tím, že někdo udělal chybu již v tom oficiálním sytému?

Chyby se stávají na obou frontách. Někdy se může přihodit u zdroje, kterému musíme věřit, protože nemáme video. Chyba se ale může stát i v situaci, kdy zápas sledují naši plniči.

Ukázková situace: všední den ráno, kluci u nás sledují 4 hokeje v ruské KHL najednou a na jednom streamu padne gól, na dalším je vyloučení, na třetím se stane jiná nenadálá situace. A člověk najednou neví, kam dřív skočit. My se snažíme chyby minimalizovat. Kluci si vyhodnocují každou chybu, která se objeví, a snaží se, aby se již příště nevyskytla.

 

 

Sledování zápasů jako práce

 

Chceš mi teď  říct, že máte zaměstnance, kteří sledují v práci čtyři hokeje najednou?

Je to tak. Každému, kdo nám posílá naštvaný email, že máme někde něco špatně, bych to přál zažít. Plné soustředění x hodin v kuse. Jeden zápas má pauzu, další se hraje, je to opravdu náročná práce.

Data si můžeme koupit, dělá to každá naše konkurence. Ale my za ně chceme našim uživatelům ručit, takže se opravdu snažíme je mít správně. Každá nová funkcionalita navíc zamotává lidem v plnícím centru hlavu exponenciálně.

Plnící centrum jede 24/7/365. Protože sport, ten globální, nikdy nespí. A my chceme být live  na celém světě.

 

livesport kanceláře
Kanceláře Livesport k lásce ke sportu přímo vybízejí (zdroj: Jiří Lízler)

 

Takže živit se sledováním baseballu bys mi nedoporučil? 

Lidé jsou u nás i na full time, ale myslím si, že tebe by byla pouze na plnění výsledků baseballu škoda. Určitě by tě to bavilo a specialistů na plnění baseballu máme velmi málo. Ale odborník na daný sport by byl pro nás užitečnější tam, kde může danou oblast rozvíjet. Což se se sledováním baseballu vlastně nevylučuje. (smích)

 

Připadalo mi to jen jako práce snů,no…

To teď říkám každému, koho potkám. Že vlastně dělám práci snů. Dříve to bylo tak, že jsem šel do práce a teprve po práci jsem se mohl podívat na sport a zjišťovat zajímavé informace. Dneska jsem ve firmě, kde naprostá většina lidí kolem mě jsou sportovní nadšenci a člověk si tak přijde „mezi svými“.

 

 

Kolik nás baseballových fandů je?

 

Živit se tím, co tě baví, je super. Můžeš nám prozradit, kolik lidí sleduje v Česku ve vaší aplikaci nebo na webu baseball?

Myslíš pravidelně každý měsíc a z České republiky tedy?

 

Ano. Nemám vůbec představu, kolik fanoušků baseballu může v Česku být. Tušíš?

Takhle narychlo a bez přípravy mohu dát čísla nahrubo. Baseball je u nás v ČR na 8. místě v oblíbenosti. Když se podívám na čísla, tak vše začíná cca začátkem dubna, špička končí v říjnu/listopadu a průměrně půjde o nižší desítky tisíc unikátních uživatelů.

 

Měsíčně?

Ano.

 

To mi přijde poměrně slušné. Je to slušné? (smích)

Pokud se budeme bavit o sezóně a odstraníme měsíce, kdy se nehraje MLB, protože ta u nás pořád patří k nejnavštěvovanějším ligám, tak na baseball to číslo bude fakt pěkné. A to v maximu překročíme i 100.000 unikátních uživatelů za měsíc.

Takže já bych řekl, že to slušné rozhodně je. A co je nejdůležitější, baseball svou základnu fanoušků neztrácí.

 

Martin Pova a data? To jde dohromady! (zdroj: archiv Martina Povy)

 

Ty máš v Livesportu baseball teď tak trochu na starost. Jsi spokojený s jeho prezentací?

Mám na starost všechny sporty a jejich prezentaci, a samozřejmě u baseballu, který se mi na přelomu roku dostal pod ruku, je strašně moc vidět, kolik nám tam toho chybí.

Vypracoval jsem analýzu toho, kde jsou reálné možnosti Livesportu a kam se dá baseball v aktuálním stavu posunout, aby byl lepší. Nechceme rozhodně suplovat specializované aplikace a nikdy nebudeme například tak dobří jako oficiální aplikace MLB, ale pořád můžeme i díky malým krokům prezentaci baseballu posunout dále. Samozřejmě díky krokům, které nám nepoloží naše plnící centrum. (smích)

A tímto ti moc a moc děkuji za rady, které jsi mi do této analýzy poskytl.

 

Rádo se stalo. Pro Livesport jsou asi zajímavé všechny sporty, ale můžou si tedy z našeho dnešního povídání čtenáři odnést fakt, že baseball patří mezi špičku a dočká se vylepšení?

Livesport chce především pracovat na sportech, které jsou globální a mají velký dosah. Čímž samozřejmě nechci říct, že malé sporty šanci nemají.

Baseball se hraje na celém světě, v Austrálii, JAR, Evropě, Japonsku, hrají ho lidé v Portoriku a Mexiku nebo na Kubě. Milují ho Spojené státy, kde byl baseball dlouho sportem číslo jedna a má tam velký divácký dosah. USA jsou nesmírně zajímavý trh, a pokud člověk nebude mít propracované a na přijatelné úrovni MLB, NBA, NCAA nebo NFL včetně univerzitních sportů, tak nemá šanci. Sport v USA je chápán trochu odlišně než v Evropě a náš produkt byl primárně postavený jako fotbalový. Snažíme se zlepšovat a já věřím, že baseball se vylepšení rozhodně dočká.

V začátcích, ale i pak v následujících letech jsme přidávali jeden sport za druhým. I dnes bychom našli celou řadu sportů, o které si uživatelé píší. Dokázali bychom potěšit například Iry jejich gaelským fotbalem nebo Portugalce a Španěly hokejem na kolečkových bruslích (roller hockey) nebo speciální variantou tenisu (padel). Ale naší snahou je teď vzít sporty, které máme, a dostat je na úroveň, jakou si zaslouží.

 

Kdo vyhraje?

 

A já bych s tím i docela souhlasil. Jdeme do finále. Prozradila ti data, kdo letos vyhraje MLB a kdo je černým koněm?

Tak nejsem úplně Brad Pitt, abych si jednoduše udělal vlastní MoneyBall 2020 (smích), a jak se denně pohybuji na povrchu více sportů, tak se přiznám, že tohle by bylo vaření z vody. Ale zkusím si tipnout. Jen poprosím čtenáře, ať se tím vůbec neřídí.

Vítěz: LA Dodgers. Černý kůň: Cincinnati Reds.

No, tak uvidíme. Máš ty pro mě nějakou výzvu?

Já bych byl moc rád, kdybys tím svým nadšením pro baseball nadchl ještě více fanoušků pro tento sport. Takže výzva pro rok 2020 je ta nejzásadnější: Vytrvat a dělat to, co máme rádi.

Ok. Tak to jsem z toho vyšel snadno! Během rozhovoru mě napadla taková bláznivá myšlenka. Uděláme z těchto rozhovorů štafetu. Takže mi teď řekni s kým by sis tady chtěl přečíst rozhovor příště, koho mi doporučíš?

Moc by se mi líbilo, kdybys vyzpovídal ligového hráče. Nemusí to být přímo Martin Červenka (smích). Rád bych nahlédl za oponu. Jak vůbec vypadá trénink, příprava na zápas, taktika, a to všechno třeba ve spojení s daty.

Tak jo. Máš to mít. Díky za rozhovor!


Titulní foto: archiv Martina Povy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..